Zacházení se saněmi

Návod k použití a vhodné zacházení s pulkami

  • Sestavení: tyče se připojují křížem. Hadice patří vně, šrouby dovnitř vany. Odšroubujte matky a jednu velkou podložku s gumičkou. Laminátová vana se vsadí mezi dvě položky tak, že z obou stran k ní doléhají gumové strany podložky. Obě matky maximálně dotáhněte, vnější má funkci kontramatky. Pravidelně (denně) kontrolujte dotažení šroubů, kterými jsou připevněny tyče. Pokud povolí, ihned dotahujte. Vyhnete se tak poničení laminátu v okolí díry a prasklinám. Doporučujeme mít s sebou provázek, náhradní matky (v případě půjčení přidáváme automaticky) a podle typu křížový šroubovák nebo imbus na dotažení tyčí a multitool či kleště, vše užijete i na opravy lyží či hůlek. Dvouvstupový vak ukládejte druhým vstupem dozadu ve směru jízdy, nepohrne se vám do něj sníh. Sestavení zabere asi 3 minuty.

  • Balení do letadla: každoročně řešíme zničené saně, v půjčovně se toto číslo blíží až 50 % půjčených saní a z 90 % k tomu dojde v důsledku nedostatečného obalení nebo přepravy nedovolených předmětů v odbaveném zavazadle! Sami létáme se saněmi velmi často a ještě nikdy se nám to během 6 let nestalo. Věnujte pozornost následujícím instrukcím, abyste se vyhli nepříjemnostem! Vždy znovu slýchám "My jsme vašim radám nevěřili, podcenili jsme to".

    • Pokud je vás víc, balte skořepiny po dvou, lze je vsadit do sebe, čímž je celek mnohem odolnější. Do dvou van vsaďte jeden naplněný vak. Skořepinu v horším stavu dávejte vně. Přední část před vakem vyplňte bublinami, těmi pak obalte celek, zejména citlivý předek a zadek, které jsou nejzranitelnější (na jedny dvoj-saně je třeba min 10 metrů bublinové fólie), celek obalte "leteckou fólií" (strečová potravinářská, potřeba min 20 metrů na 1 saně na každou cestu). Pečlivě chraňte zadní rohy několika vrstvami bublin vně, stejně tak předku, který přesahuje před vak. Ideální ochranou je např. stará pěnová karimatka, přes přední i zadní část (potřebovat budete tedy dvě nebo jednu rozstříhlou). Ven nechte vykukovat obě ucha. Pokud použijete bubliny a karimatku, tak se nic nestane ať s tím na letišti budou dělat cokoli. Ušetřených 10 minut a stovka za obalový materiál se opravdu nevyplatí! Druhý samostatný vak je rovněž třeba dostatečně obalit strečovou fólií, oproti kufrům/batohům jsou vaky mnohem náchylnější na poškození. Na letišti Praha je vhodné po oštítkování odnést na přepážku nadměrná zavazadla, ta jsou nakládána ručně (šetrněji) a bezpečnostní kontrola je prováděna ve vaší přítomnosti. Nepočítejte s možností balicího servisu na skandinávských letištích jako je na letišti v Praze, tato služba není dostupná (určitě ne na letištích v Laponsku). Potřebujete tedy dostatek obalovacího materiálu na obě cesty.

    • Saně vždy zcela rozbalte a důsledně zkontrolujte v prostoru výdeje zavazadel než projdete dveřmi ven, na pozdější reklamace letecké společnosti neberou zřetel! Zkontrolujte důkladně všechny rohy i dno. V případě jakéhokoli poškození požadujte sepsání protokolu, do kterého uveďte, že se jedná o "fjellpulken", skandinávské společnosti tento typ zavazadla velmi dobře znají a znají i cenu, jen tak bude odškodnění odpovídat hodnotě. S jinou společností doporučujeme uvést fjellpulken i snowsled. Kontrolujte i vaky, zda není někde díra, i malá. Doporučujeme pořízení fotografie v okamžiku podání na přepážce, abyste měli doklad, jak to bylo zabaleno. V případě poškození si další snímek pořiďte ihned u pásu.

    • Upozornění: v odbaveném zavazadle nesmí být zapalovač, sirky, power banky ani žádné jiné baterie a akumulátory. Nevhodné je i cokoli, co může na rtg vypadat jako nádoba, ve které by mohla být hořlavina. Nejpřísnější společností je Finnair, resp. Finavia, který kvůli čemukoli podezřelému saně rozbalí a se zabalením si už nedělá starosti. Všechny tyto věci smí být v příručním zavazadle, raději si na palubu vezměte i prázdnou termosku, rozhodně nádobu na benzín k vařiči (vypláchnutou, aby nesmrděla). I zavazadla, která v Praze projdou kontrolou ještě ve vaší přítomnosti, jsou znovu rentgenována v Helsinkách a pokud je na snímku něco podezřelého, dojde k rozbalení tam. S Finnair máme opakované špatné zkušenosti s rozbalováním a poničením, ale téměř vždy byla chyba i na straně cestujícího, saně obsahovaly něco ze zakázaných nebo podezřele vypadajících předmětů. Pozornost může přitáhnout i alkohol (zákaz dovozu alkoholu nad 50 %). Se Scandinavian SAS zatím nikdy problém nebyl. K poškození došlo i u Aeroflotu, ten na rozdíl od Finnair škodu odmítl zaplatit.

  • Asfalt vždy přeneste, nikdy přes něj saně netahejte, jinak poškrábete skluznice (jsou ze stejného materiálu jako lyžařské, aby saně kladly minimální odpor za jízdy).

  • Vaky nikdy nešoupejte po zemi. Dávejte pozor na ostré a tvrdé předměty, vak lze snadno prodřít např. o volně uloženou lopatu (lavinové lopaty mají dost ostré hrany), různé krabičky, knäckebrot, šroubovák, vařič, nádobí, stanové kolíky, vložená neforemná zavazadla nebo s pevnými částmi apod. Tyto věci mějte vždy zabalené v dalším obalu. Taška na kolečkách do vaku opravdu nepatří. Vak by neměl být narvaný.

  • Vaky noste výhradně za ucha (reflexní v čelech nebo stahovací přes rameno), nikoli za lem plnícího otvoru, ten na to není dimenzován, hrozí protržení.

  • Všechny trojzubcové přezky je vhodné mít vždy když vak leží někde na zemi (zejména v místnosti, kde se pohybuje více lidí) mít zapnuté, minimalizujete tím riziko, že vám je někdo rozšlápne. Je to nejčastější poškození, se kterým se setkáváme.

  • Objem vaku je sice přes 120 litrů, ale ze zkušenosti víme, že někteří uživatelé jej jsou schopni naplnit tak, že ho téměř nelze zavřít a ještě případně přidat další batoh na něj. Stabilitu si saně zachovávají, pokud jsou sbalené způsobem, ke kterému jsou určeny, výška by neměla přesahovat 40 cm. Styl jízdy uzpůsobte saním. Nejezděte rychlostí, při které nemáte saně plně pod kontrolou, abyste se vyhnuli překážkám, zejména kamenům a skalám nebo zachycení o vegetaci. Nikdy nejezděte se převrácenými saněmi. Saně jsou v kategorii srovnatelných výrobků nadstandardně odolné, materiálem je laminátová rohož, ale nejsou nezničitelné! Takové saně není při přijatelné hmotnosti možno vyrobit z žádného materiálu. Za přiměřeného zacházení vydrží tisíce kilometrů. Jedny saně jsou určeny pro náklad jedné osoby.

  • Při vypřahání dbejte na okamžité zajištění saní (nejlépe za nejbližší tyč nebo vaší lopatou). Ližiny mají vynikající skluzné vlastnosti, díky čemuž kladou saně malý odpor, ale i na mírném svahu můžou samovolně ujet.

  • Nesení na zádech (podmínkou jsou odšroubované tyče a naplněný vak): vak uložte do skořepiny opačně, tak, aby zapínání bylo na dně a zádové popruhy navrch. Část se zádovými popruhy v dolní (širší) části saní. Poté vak připevněte gumami obvyklým způsobem. Takto sestavené je lze nést jako batoh. Skořepinu lze stejným způsobem připevnit i na jakýkoli velký naplněný batoh (na 70 l a více).

  • Na vaky ani saně nic nelepte (zejména na vak ne stříbrnou pásku TESA, laminátu to v nouzi nevadí), v případě protržení vaku je třeba jej opravit profesionálním svařením. Pokud máte saně vlastní, poměrně kvalitní amatérskou opravu možnou i v terénu lze provést lepidlem X-TREMEFIX , pak však již není možná oprava profesionální (lepidlo se zažere do materiálu). Náhradní kus textilie poskytujeme na vyžádání za zdarma nebo za symbolický poplatek.

  • Podle toho, jak je vak sbalen, může dojít při přenášení saní za ucha na laminátu k jejich samovolnému protočení (zvrhnutí, tedy saněmi vzhůru, vakem dolů). Zabránit tomu lze tak, že chytnete saně současně za ucho na laminátu i vaku. Většinou se sice nic nestane, ale může to být nepříjemné jak na ruku, tak dojít k poškození laminátu pokud při tom saně někam nakládáte a narazí na hranu (už se stalo - o hranu korby auta). Stává se to hlavně když jsou saně naložené tak, že lehčí věci jsou na dně.

Saně obalené bublinkovou a strečovou fólií k odletu.


Způsob nesení na zádech mimo sněhovou pokrývku nebo na posypané vozovce.